
Děkujeme za podporu v roce 2020
Pro rok 2020 plánoval festival BLUES ALIVE jubilejní pětadvacátý ročník. Práce na něm začaly už ve druhé polovině roku 2019, zejména v rovině rozmyšlení celkové koncepce vzpomínkové či rekapitulační části (pozvání vybraných zahraničních umělců, kteří v minulých ročnících publikum obzvláště zaujali, pozvání domácích umělců, kteří v minulosti prošli soutěžní částí festivalu BLUES APERITIV a ze scény se neztratili, sobotní tematický koncert, na kterém by zahráli výhradně domácí interpreti, kterým se podařilo v poslední době natočit album ve Spojených státech, spojený se třemi křty těchto alb, které byly právě pro příležitost BLUES ALIVE 2020 načasovány). Začala také první jednání s Vlastivědným muzeem o velké výstavě k čtvrtstoletí BLUES ALIVE.
Dramaturgické práce se zintenzivnily po skončení 24. ročníku BLUES ALIVE (14.-16. listopadu 2019). Na něm jsme mj. vyzvali publikum, aby formou ankety rozhodlo o zahraničním interpretovi, kterého by si přálo na slavnostním 25. ročníku vidět znovu. S převahou hlasů zvítězila americká kytaristka a zpěvačka srbského původu Ana Popovic, jež byla hlavní hvězdou festivalu v roce 2018.
V posledních týdnech roku 2019 a prvních týdnech roku následujícího dramaturgie a zahraniční i domácí booking festivalu intenzivně pracovaly, takže koncem února byl program ročníku 2020 v jasných rysech nastíněn a s některými umělci z ČR i zahraničí uzavřena smlouva. V polovině března však nastoupila první vlna Covid-19, která nejen podstatnou část plánovaného programu znejistila a v průběhu dalších týdnů zrušila, ale také znemožnila uspořádat v řádném dopředu vyhlášeném termínu (28. března) koncertní finále soutěže BLUES APERITIV, do kterého byli už v lednu vybráni interpreti z Česka, Slovenska a Polska.
S odezněním první vlny Covid-19 nám svítala naděje v možnost uspořádání BLUES ALIVE. Na přelomu jara a léta jsme zrevidovali původně plánovaný program, na místa umělců, zejména těch ze Spojených států, jsme doplnili jiné, neméně kvalitní hudebníky zejména z evropských zemí a Velké Británie, u nichž byla naděje, že budou moci do ČR přijet, a mírně jsme rozšířili i domácí program. Dali jsme do prodeje vstupenky, počítající s maximální povolenou kapacitou 1000 návštěvníků, která v té době pro uzavřené akce platila. Všechny permanentní vstupenky (jednodenní nebyly z technických důvodů zavedeny) byly vyprodány doslova během pár dní, v zcela nepochybně nejrychlejším termínu v dosavadní historii festivalu. Zároveň dostávala jasnější kontury plánovaná velká výstava v muzeu, která měla ukázat nejen velkoformátové fotografie ze všech dosavadních ročníků, ale také další zajímavosti, například téměř kompletní festivalový merchandising za celou jeho historii, tiskoviny s festivalem spjaté nebo nejrůznější kuriozity včetně artefaktů podepsaných hvězdami minulých ročníků ze soukromých sbírek návštěvníků.
Byl také stanoven nový termín BLUES APERITIVU na 26. září. Ten se podařilo uskutečnit. Přestože z epidemiologických důvodů nakonec místo plánovaných sedmi skupin vystoupily pouze čtyři, úroveň byla nejen podle mínění poroty, ale i soudě podle ohlasů návštěvníků vysoká. Vyhrály dvě věkově velmi mladé domácí skupiny The Peanuts a Foxy Mama.
Na finále BLUES APERITIVU také dramaturg BLUES ALIVE nastínil novou, v roce 2020 už třetí, zcela rozdílnou vizi programu a celkového rozvržení 25. ročníku BLUES ALIVE. Během září se totiž pandemická situace zhoršovala, přicházely, nejprve zvolna, nejrůznější restrikce pořádání kulturních akcí, a my jsme se snažili do posledního detailu vyhovět stávajícím podmínkám. Program festivalu jsme nakonec v rekordním čase zcela přepracovali ve prospěch značné převahy domácích interpretů, jejichž nabídku kořenilo několik Evropanů a překvapivě i Ana Popovic, která na podzim letošního roku pobývala v Evropě a její časové možnosti se ukázaly s datem konání festivalu v souladu. Hlavním rysem zcela nové a historicky vlastně revoluční podoby festivalu bylo rozvržení na tři paralelně aktivní scény (kromě tradičního Domu kultury také kino a Klášterní kostel), aby bylo vyhověno požadavku maximálního možného počtu návštěvníků v jednom prostoru. Dlužno říci, že ohlasy na novou podobu festivalu byly ze strany návštěvníků (tedy majitelů vstupenek) vesměs velmi pozitivní a pořadatelé od fanoušků festivalu cítili stoprocentní podporu.
Stále se zhoršující epidemická situace nás nakonec přinutila 12. října vyhlásit zrušení 25. ročníku a jeho přesunutí na rok 2021. Samozřejmě včetně výstavy ve Vlastivědném muzeu. Prohlášení se setkalo se smutkem, ale také s pochopením a nadějí, že v následujícím roce se podaří festival v neztenčené míře uskutečnit.
Jako poděkování fanouškům za podporu jsme požádali některé z domluvených domácích i zahraničních účinkujících, jejichž živé koncerty musely být zrušeny, o domácí nahrávku jedné písně, určené výhradně publiku BLUES ALIVE. Příspěvků se nakonec sešlo pětadvacet, byly pospojovány do dvou hodinových bloků a formou streamu odvysílány na festivalovém facebookovém profilu v pátek 13. a sobotu 14. listopadu, kdy měl festival probíhat. Na večer jeho plánovaného začátku ve čtvrtek 12. listopadu poskytla Česká televize, jež je mediálním partnerem festivalu, svůj sestřih ročníku BLUES ALIVE z roku 2005. I tato aktivita měla ve facebookovém světě velký úspěch a k festivalu přilákala kromě jeho stálých sledujících také velké množství prvodiváků.
V těchto dnech probíhají přípravy ročníku BLUES ALIVE 2021, pětadvacátého „na druhý pokus“. Držme si palce, aby se po roční pauze vrátil silnější než kdykoli předtím.
Děkujeme vám všem za podporu a přejeme krásné Vánoce a šťastný rok 2021
Vladimír Rybička, ředitel BLUES ALIVE
Ondřej Bezr, dramaturg BLUES ALIVE
Štěpán Suchochleb, booking agent BLUES ALIVE
Categorised in: Nezařazené
This post was written by Michaela Horáková
Comments are closed here.